החזרי מס לשכירים על הפסדים בשוק ההון

בשנת 2003 נכנסה לתוקפה רפורמה מקיפה, המחייבת הטלת מס על רווחי הון שהתקבלו ממכירת ניירות ערך בבורסה. הייתה זו מהפכה של ממש אשר השפיעה רבות על משקיעים, ברוקרים ושכירים בכל הקשור למערכת המיסוי בישראל. אולם כאשר הרווחים ממוסים, מה קורה כאשר אנו מפסידים? אם מכרתם בהפסד ניירות ערך בשנים האחרונות, ייתכן ומגיע לכם החזרי מס בסכומים גדולים. איך זה עובד, ואיך מקבלים החזר מס? ריכזנו עבורכם את כל המידע הנחוץ.

איך עובד מס על רווחי הון בישראל

החל משנת 2003, חל שינוי משמעותי במערכת המיסוי הישראלית, כחלק מרפורמה מקיפה במס הכנסה. אחד השינויים המרכזיים היה הטלת מס על רווחי הון הנובעים ממכירת ניירות ערך הנסחרים בבורסה. רפורמה זו נועדה להרחיב את בסיס המס ולהגדיל את הכנסות המדינה. עד לאותה שנה, רווחים אלה היו פטורים ממס, מה שיצר פער משמעותי בין הכנסות מעבודה לבין הכנסות מהשקעות בשוק ההון.

כאשר אתם מוכרים נייר ערך ברווח, אתם משלמים מס שנע בין 15% לבין 25% (תלוי בסוג ההשקעה). אולם מה קורה אם שילמתם את המס (למעשה, בדרך כלל הברוקר ביצע עבורכם ניכוי מס במקור, וניכה את המס עבורכם?), ולאחר מכן מכרתם נייר בהפסד? ככל שהמהלך בוצע באותה שנת מס, מגיע לכם לקבל סכום מסוים בחזרה, משיעור המס ששילמתם על הרווחים.

כמה החזר מגיע לכם? יש לבקש טופס 867 מהבנק ו/או מהברוקר בגין כל שנה ושנה וע"פ הנתונים מטופס זה ושאר נתוני הלקוח מכלל הכנסותיו, ניתן יהיה להגיע לתוצאה מדוייקת בדבר החזר המס המגיע. ההבדל בין שכירים לבין עצמאיים בהחזרי מס, הוא שעצמאיים ממילא מגישים דו"ח שנתי במס הכנסה, ושיעור המס שלהם נבדק כל שנה מחדש. שכירים לעומת זאת יקבלו החזר מס, רק אם יפעלו לכך בצורה אקטיבית.

כאשר ההכנסה משוק ההון מסווגת כהכנסה הונית, המיסוי מתבצע לפי שיעורי המס על רווחי הון ולא לפי המס השולי של משקיע פרטני, בפסיקה נקבעו מבחני עזר הבאים להכריע האם מדובר בהכנסה הונית או עסקית בעקבות פעילות בשוק ההון.

איחוד הפסדים ורווחים מכל חשבונות ההשקעה

ניתן לקזז הפסדים מול רווחים שנוצרו בחשבונות השקעה שונים במהלך השנה, המתופעלים אצל מספר ברוקרים או בנקים במקביל.

קיזוז מול הכנסות פסיביות

ניתן לקזז הפסדים הנוצרים ממכירת ניירות ערך כנגד הכנסה מריבית או דיבידנד שמקורם באותו נייר ערך או אחרים.

קיזוז מול רווחי נדל"ן

ניתן לקזז הפסדים מניירות ערך כנגד שבח ממכירת מקרקעין. מס שבח הוא למעשה סוג-של מס רווחי הון, המוטל על השבח שצמח לנישום ממכירת נכס.

קיזוז מול אופציות של עובדי חברה

ניתן לקזז הפסדים כנגד רווחים מאופציות שהתקבלו ממקום העבודה במסלול רווח הון.

העברת הפסדים לשנת המס הבאה

הפסדים אשר נגרמו בגין השקעות בשוק ההון, שלא קוזזו בשנת המס הנוכחית, יוכלו לזכות את בעליהם בהחזרי מס והקלות בשנות המס הבאות ללא מגבלה של זמן אולם יש להגיש דוח שנתי למס הכנסה לצורך הכרה בהפסד משוק ההון.

הדוח השנתי למס הכנסה יכלול בין היתר את הנתונים והאישורים הבאים:

א. טופס 106 ממשכורת או פנסיה.

ב. טופס 867 על פעילות בשוק ההון ורווחים מפקדונות שקליים ותוכניות חסכון.

ג. טופס 161 בגין פרישה מהעבודה.

ד. אישורים המקנים הטבות במס: טופס וועדת אפיון, אישור סיום לימודים תואר אקדמי/תעודת מקצוע, קבלות עבור תרומות, תעודת שחרור מסדיר.

ה. אישורים נוספים בהתאם לנתוני הנישום.

חשוב לציין כי זוהי רשימה חלקית בלבד, לכן מומלץ להיעזר בשירותים של יועצים פיננסיים המתמחים בהחזרי מס לשכירים על הפסדים בשוק ההון, כדי להביא למיקסום הזכויות שלכם ובמרבית המקרים אף לזכות אתכם בהחזרי מס בסכומים גבוהים.

רוצים לקבל עדכונים לפני כולם?

מבטיחים בלי ספאם