בניית תקציב משפחתי

על פי נתוני הלמ"ס כ-46% מבתי האב בישראל, נמצאים במצב של גירעון כלכלי ומדי שנה מעמיקים את הגירעון. אם גם אתם מרגישים שבא לכם לשנות את ההרגלים שלכם ולהתנהל על פי תקציב, הכתבה הזאת בדיוק בשבילכם.

מה זה תקציב משפחתי?

בניית תקציב, זאת אחת המשימות המאתגרות ביותר במשק הבית. כשאנחנו מדברים על תקציב משפחתי, הגדרה של "משפחה" יכולה להיות גם סטודנט רווק וגם משפחה של 5 נפשות. נכון, יש הבדל בכמות האנשים, אבל העיקרון הוא אותו העיקרון.

לא כולם הגיעו מבית שיודע להתנהל כלכלית, אי אפשר להתעלם מהעבודה כי מדובר על נושא שמעולם לא למדנו אותו. בגיל 18 יצאנו אל החיים העצמאיים ומאז ועד היום, הרבה מאיתנו מתנהלים ללא בקרה אמיתית על ההכנסות וההוצאות.

המצב הזה מוביל ל-מינוס. נכון שאפשר להתנהל ככה, אבל הבעיה עם מינוס זה שהוא כל הזמן גדל. מעבר לכך שלא ניתן לנהל מה שאנחנו לא מודדים או בודקים, אנחנו גם משלמים על המינוס ריבית.

תקציב משפחתי הוא בעצם הגדרת התקציב בתחילת כל חודש, בהתאם להוצאות שאנחנו יודעים שעתידות להיות. לדוגמא: טסט לרכב, חתונה, יום הולדת לחברה או חבר ועוד שלל דברים, שלוקחים חלק בהוצאות שלנו. בניית תקציב יגרום בעצם לבקרה בראש ובראשונה ויתן אפשרות לניהול ההוצאות.

לפני בניית תקציב קודם כל בקרה

לפני שאתם רצים לבנות תקציב לניהול נכון של משק הבית, עליכם לבדוק מה ההוצאות שלכם. שלושה חודשים ראשונים הם רק התבוננות בדפוסי ההתנהגות שלכם ובחינה כללית.

יש לכתוב את כלל ההוצאות שביצעתם, גם אם תרמתם רק 1 ₪ לקופת צדקה, חייבים לכתוב הכל. רק בדרך הזאת, ניתן יהיה לבדוק מה מההוצאות שלכם לוקח את הנתח הכי גדול ומשמעותי.

תוכלו להשתמש באקסל הכנסות והוצאות של זיק

אקסל לניהול כלכלת הבית של זיק.
טבלת אקסל להורדה לניהול כלכלת המשפחה בעזרת מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי.

 

איך בונים תקציב באופן נכון?

בגדול, תקציב בעצם מונה את כלל ההכנסות אל מול ההוצאות, נשמע פשוט? תתפלאו לגלות כמה דברים אתם מפספסים כשאתם חושבים על זה. לרוב בראשונו יש את ההכנסות וההוצאות העיקריות ואנחנו דווקא מפספסים את הדברים השוליים.

חשוב שכאשר אנחנו בונים תקציב, נפרוט את כלל ההוצאות שיש לנו במהלך השנה וגם נעריך הוצאות שאנחנו עדיין לא יודעים עליהן בוודאות, כלומר, לשמור תקציב לאירועים, לטיפולים רפואיים, רכישות גדולות שאתם עתידים לעשות השנה, חופשה ועוד.

הכנסות

כשאנחנו מתייחסים להכנסות, אנחנו לרוב נסתכל על תלוש השכר שלנו ובו נתמקד, אבל יש לקחת בחשבון את כלל ההכנסות שהיו במהלך החודש: קיצבה (במידה ויש), הכנסות מעבודות מזדמנות, מלגות, זיכוי ממס הכנסה ואפילו זכייה בכרטיס הלוטו. כל הכנסה שנכנסה לחשבון יש לכתוב בהכנסות, אחרת אנחנו ננתח תוצאות שגויות.

הוצאות

עולם ההוצאות במשק הבית מתחלק ל-2. ההוצאות הקבועות שלנו שיורדות מדי חודש באופן קבוע, כמו לדוגמא, שכר דירה, ביטוחים רפואיים, קניות בסופר וכו'. לצד ההוצאות הקבועות, מתווספות הוצאות שאינן קבועות כמו לדוגמא, אירועים, טיפול שיניים, תקלה ברכב וכו'.

את ההוצאות יש לחשב באופן שנתי על מנת להיערך לחודשי השנה. אם לדוגמא בינואר אתם עושים טסט לרכב, יש לקחת זאת בחשבון בתכנון השנתי שלכם.

חשוב לעבור על החשבונות שלכם וכרטיסי האשראי ולבדוק האם יש הוצאות שלא הכנסתם למאזן. בניית תקציב מדויק, תסייע קודם כל לבקרה שלכם על כלל הוצאות משק הבית, תצביע על נקודות כשל שלא הבחנתם בהן.

חשבת שבניית תקציב זאת משימה מאתגרת?

צדקתם. היא באמת מאתגרת. אבל יותר מאתגר לשמור על מאזן החשבון ולדבוק בתקציב. בסוף אנחנו מונעים לא מעט על ידי הרגשות שלנו וקניית מוצרים חדשים, ריהוט הבית, אופנה, הזמנת אוכל ויציאה לבר, הם פיתויים שלעיתים קשה לנו לעמוד בפניהם.

על מנת לשמור על מאזן תקין, יש לבצע מדי שבוע בדיקה אל מול התקציב שלנו ולראות איפה אנחנו עומדים. בנוסף, בתחילת כל חודש, יש לבנות את התקציב הייעודי. כל חודש שונה מהקודם או מזה שאחריו ולכן יש לבצע התאמות.

לסיכום

בניית תקציב משפחתי וניהולו, הוא אחד האתגרים במשק הבית. על מנת להתנהל בצורה כלכלית נכונה, לא להיות בגירעון ואפילו להצליח לחסוך לחופשה משפחתית, או רכב חדש צריך לבנות תקציב משפחתי מדוייק, לעקוב אחריו במהלך החודש ובכך לשמור על איזון כלכלי.

לבניית תקציב: אפליקציות לניהול תקציב

רוצים לקבל עדכונים לפני כולם?

מבטיחים בלי ספאם