חוק המזומן החדש

חוק המזומן החדש

אחד החוקים הפיננסים הבולטים בשנים האחרונות הוא חוק המזומן. המטרה של החוק הזה היא לאפשר למדינה פיקוח הדוק יותר על הפעילות הפיננסית שמתרחשת בה, ולכן החוק מטיל הגבלות על השימוש במזומן. עם זאת, החוק בהחלט נותן לכם פתח לשימוש במזומן וצ'קים עם תקרה יחסית גבוהה. אנחנו כאן כדי לספר לכם את כל מה שחשוב לדעת על חוק המזומן החדש.

תוכן עניינים

מטרת חוק המזומן

למרות הכעס הרב שחוק המזומן עורר בציבור, חשוב להבין מה בדיוק המטרה שלו. המדינה שולטת על הכסף שנמצא בה מתוך הבנה שרק ככה היא תוכל לגבות מיסים בשיעור מספיק, וכמובן למנוע פעילות פיננסית בלתי חוקית. פיקוח על כסף מזומן היא מלאכה קשה הרבה יותר מאשר על העברות בנקאיות שמתועדות כיום בצורה טובה בשל העובדה שהן נעשות באמצעים דיגיטליים.

חוק המזומן נועד לצמצם את הפעילות הפיננסית שנעשית באמצעות כסף מזומן, ובסופו של דבר החוק הזה בא לטובתם של האזרחים, גם אם הם לא רואים את זה ברגע הראשון.

רלוונטי: כמה מזומן אפשר להפקיד בבנק?

החלק המרכזי: מזומן

החלק המרכזי של החוק נוגע לשימוש בכסף מזומן. כאשר מתבצעת עסקה בין אדם פרטי לבין בעל עסק, לא ניתן לשלם במזומן בסכום שגבוה מ-6000 ₪. כאשר העסקה היא בסכום גבוה מזה, ניתן לגבות 6000 ₪ או עשרה אחוז מגובה העסקה, לפי הערך הנמוך מבין השניים, כך שבכל מקרה לא ייתכן לגבות יותר מ6000 ₪ בכל עסקה שהיא.

צ'קים

למרות השם שלו, חוק המזומן לא נוגע לכסף מזומן בלבד. עבור מי שרגיל לשלם בצ'קים, חשוב לדעת שחוק המזומן חל גם עליהם, והוא מאפשר לבצע עסקה באמצעות המחאה בסכום שלא עולה על 5000 ₪. האיסור הזה חל רק על העסקה שבה לא רשומים פרטי המוטב על הצ'ק, וכאשר העסקה היא בין שני צדדים שאינם עסקים. במקרה של עסקים חובה לרשום את פרטי המוטב על גבי הצ'ק, בלי קשר לגובה העסקה.

עוד שאלות קשורות:

הגבלות ותיאורים של חוק המזומן החדש

  • לפי חוק המזומן החדש "עוסק" נחשב כל אחד שמוכר נכס או מעניק שירותים במסגרת הפעילות העסקית, לרבות עוסק עצמאי (גם פטור וגם מורשה), חברה, וגם עמותה או מלכ"ר. כל מי שאינו עונה להגדרה זו של "עוסק" נחשב כאדם פרטי וזה כולל גם עצמאי המבצע תשלום או עסקה פרטית, כאמור שלא במסגרת הפעילות העסקית.
  • בעת מכירת רכב לא ניתן לשלם במזומן בסכום הגבוה מ- 15 אלף ₪ או כ- 10% מגובה העסקה (הנמוך משניהם)
  • אם קיבלתם מתנות (הכוונה למתן כסף ללא תמורה) חלה מגבלה גם כן והשימוש המותר לקבלה במזומן הוא עד 15 אלף ₪.
  • בעסקאות עם תיירים כאשר אחד הצדדים הוא תייר, לפי חוק המזומן נקבעה מגבלה של עד 55 אלף ש"ח או עד 10% מגובה העסקה (הנמוך משניהם)
  • לגבי שכר דירה, התשלום שכ"ד במזומן מותר כל עוד כל התשלום לא חורג מסכום של 11,000 ש"ח.

הפרת חוק המזומן – השלכות אפשריות

החשיבות הרבה של החוק הובילה לכך שהעונשים שמוטלים על הפרתו הם בהחלט חמורים. אזרח ישראלי שנתפס מפר את החוק ישלם קנס שתלוי בגובה העסקה אותה הוא ביצע במזומן. כל עוד גובה העסקה לא עלה על 25,000 ₪ העונש יהיה 15 אחוז על הערך שאותו שילם הלקוח במזומן. העונשים ממשיכים לעלות בהתאם לגובה העסקה, עד לשיעור של 30 אחוז מערך העסקה.

הפרה סדרתית של החוק עלולה לגרור עונש כבד כדי כדי מאסר בפועל לתקופה של 3 שנים. בדרך כלל עסקאות שנעשות במזומן מגיעות יחד עם העלמת מס, כך שהעונש הוא לא רק על הפרת חוק המזומן. כמו בכל עניין חוקי, הדבר הנכון הוא פשוט לשמור על החוק ולא להגיע למצב שבו העונש רלוונטי. 

גם קשור:

האם חוק המזומן טוב ליהודים?

חוק המזומן החדש מאפשר למדינה לפקח טוב יותר על הפעילות הכלכלית בשטחה. החוק יאפשר לא לאבד הכנסות של המדינה אשר בלעדיהן הנטל הכלכלי ייפול האזרח בצורה של תשלום מיסים גבוהים יותר.

איך להימנע מהפרת על חוק המזומן?

החוק מעודד לגרום לנו להשתמש יותר בכרטיסי אשראי והעברות בנקאיות ובעצם כל פעולת מסחר אשר מתועדת בצורה כלשהיא. שימו לב, זה לא אומר שאסור להשתמש במזומן, פשוט להיות מודעים לכמויות וההגבלות בחוק.

רוצים לקבל עדכונים לפני כולם?

מבטיחים בלי ספאם