ניהול תקציב משפחתי

הרבה מאיתנו מתקשים לנהל תקציב משפחתי. בסופו של דבר לא למדנו את זה בבית הספר ולא היה קורס ספציפי. הרבה מההרגלים שלנו הגיעו מהבית, אבל זה הזמן לשנות אותם. בכתבה שלפניכם, סקרנו כל מה שצריך לדעת על ניהול תקציב משפחתי.

מה זה בכלל ניהול תקציב?

ניהול תקציב הוא הכנת תוכנית הוצאות מדי חודש. רצוי מאוד שרמת החיים שלכם, תתאים לשכר אותו אתם מרוויחים אחרת אתם תהיו בגירעון.

גירעון הוא מצב בו הוצאנו יותר ממה שהכנסנו ויש כאלו שבכל חודש מתנהלים באופן הזה. הרבה מהישראלים חיים בצורה הזאת ומנהלים מערכת יחסים ארוכת שנים עם מינוסים והלוואות.

ניהול תקציב מונע בדיוק את המצבים האלו ומעניק את השקט הכלכלי שכל אחד רוצה.

אם ארוויח יותר לא אחיה בגירעון – לא נכון!

כאשר אנחנו מרוויחים יותר אבל לא יודעים להתנהל כלכלים, אנחנו פשוט נבזבז יותר. נרגיש שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו יותר דברים, נצא ליותר מסעדות ונהיה מנותקים לחלוטין מכמה בזבזנו ומתי.

למה מאתגר יותר לנהל תקציב משפחתי?

ניהול תקציב כזה מאתגר יותר, משום שיש גם הרבה היסחים רגשיים בדרך וגם הוצאות שאינן צפויות. יתרה מזאת, במשפחה יש יותר נפשות והמשמעות היא יותר סטייה בהוצאות.

טיפ 1 | תכתבו הכל

כל הוצאה שעשיתם תכתבו (כמובן שני בני הזוג המנהלים חשבון משותף). הוצאה גדולה, הוצאה קטנה זה בכלל לא משנה, העיקר שהכל יהיה כתוב. זה גם יעזור לכם להבין תוך כדי החודש כמה הוצאות יש לכם, שבעבר אפילו לא חשבתם עליהם בזמן שביצעתם אותן. בנוסף, ככה לא תשכחו כלום. תעשו פתק קבוע בטלפון ותוסיפו אליו.

השתמשו באקסל הוצאות והכנסות של זיק

אקסל לניהול כלכלת הבית של זיק.
טבלת אקסל להורדה לניהול כלכלת המשפחה בעזרת מעקב הוצאות והכנסות חודשי ושנתי.

 

 

טיפ 2| בנו תוכנית במבט שנתי

האם רופא השיניים מחושב אצלכם במאזן? מה לגבי חתונות או בדיקה שנתית לרכב?

דיוק האקסל הוא פרמטר חשוב כשאנחנו בונים תוכנית. האקסל צריך להיות מחולק לשני חלקים: ההוצאות וההכנסות. כשאתם ממלאים את ההכנסות שלכם באקסל, הקפידו לכתוב את סוג ההכנסה (שכר\עסק\דיבידנדים\נכס להשקעה\שוק ההון וכו') ואת הסכום המדוייק שקיבלתם. כך גם תוכלו לבדוק, האם מחודש לחודש היה שינוי ומה הוא היה.

כשאנחנו מתייחסים להוצאות, התמונה מורכבת יותר, בדרך כלל יש לנו יותר מקורות להוצאה מאשר להכנסה. היום, בעולם הדיגיטלי, שלרוב אנחנו משלמים באשראי או באפל פיי, החיוב שלנו מתועד ונוכל להוציא בסוף החודש, דו"ח חיובים מפורט.

במקרה של מזומן, המצב יותר מורכב כי אין תיעוד להכל ולכן אנחנו ממליצים או להשתמש בטיפ 1, או לשמור את כל הקבלות. אם לא תמדדו את עצמכם לא תדעו לנהל את התקציב שלכם.

טיפ 3 |  לא זבנג וגמרנו

ניהול תקציב הוא ממש לא "זבנג" וגמרנו. מדי חודש, נדרש לשבת ולארגן את התקציב החודשי מחדש, בעיקר בגלל שהתקציב משתנה מחודש לחודש בשל אירועים, חופשות, קייטנות, חוגים ועוד שלל פרמטרים משתנים. חשוב לשבת יחדיו על התקציב ולמנות את כל מה שצפוי לנו החודש.

בתכנון שנתי מוקפד, תוכלו  להיערך לכל מצב מבלי להיכנס לגירעון.

ניהול תקציב משפחתי דורש מאמץ משפחתי

כן, זה דורש מאמץ. לשבת ולהסתכל לחשבון הבנק והאשראי בלבן של העיניים בטח אל מול בת או בן הזוג שלכם, לא משימה פשוטה. אבל הכרחית. אם בא לכם להתחיל להתנהל נכון כלכלית ואפילו להצליח לחסוך קצת כל חודש, כדאי מאוד שלא תפספסו כלום.

מה שאתם לא מודדים אם גם לא מנהלים, רק מי שלא משקר לעצמו, כותב בדיוק את ההוצאות כמו שהן בלי ליפות את המציאות, ממש את כל הדברים כמו שהם.

לסיכום

אז התחלנו את המאמר בכך שזה כלל לא משנה כמה אתם מרוויחים, או אם מחר בבוקר השכר שלכם יעלה, אם אתם לא מתכננים את עצמכם ובונים תקציב, אתם לא בהכרח תצליחו ליהנות יותר מהכסף ובטח שלא לחסוך יותר.

מנינו 3 טיפים לניהול תקציב נכון:

  1. תכתבו הכל – בטלפון הנייד או על דף, או שתאספו קבלות, העיקר שהכל יהיה כתוב בהוצאות שלכם.
  2. בנו תוכנית במבט שנתי – תחשבו על כלל ההוצאות שאתם צופים במהלך השנה, מאירועים ועד שיננית.
  3. בנו כל חודש תקציב חדש.

אחרי שאספתם נתונים, בנו אקסל המכיל את כלל ההכנסות וכלל ההוצאות שלכם ושיהיה בהצלחה!

לא רק אקסל: אפליקציות לניהול הוצאות

רוצים לקבל עדכונים לפני כולם?

מבטיחים בלי ספאם