ההבדל בין שער יציג, שער העברות והמחאות

חלק מרכזי בפעילות הפיננסית בארץ מתבסס על מטבעות זרים. בין אם מדובר על השקעות זרות, ייבוא, ייצוא או סתם קנייה של מטבע זר לצורך נסיעה לחו"ל, בכל אחד מהמקרים הללו אנחנו זקוקים לשער חליפין. השער הזה הוא למעשה הערך של המטבע הזר ביחס למטבע המקומי – השקל החדש. אנחנו כאן כדי לספר לכם על מספר שערי חליפין שכדאי להכיר.

תוכן עניינים

מה זה שער חליפין?

ביחס לעולם, הכלכלה של מדינת ישראל נחשבת לקטנה, מה שאומר שאנחנו מושפעים במידה ניכרת מהפעילות הפיננסית בשאר העולם, בדגש על ארצות הברית והאיחוד האירופי. העובדה הזו מובילה לכך שהדולר והאירו, על אף שאינם המטבעות המקומיים מהווים שחקנים מרכזיים בשוק הפיננסי בארץ. הנתון המרכזי ביחס לשני המטבעות הוא שער החליפין.

השער הזה הוא ביטוי לערך של המטבע ביחס לשקל שהוא המטבע המקומי אצלנו. השער הזה משתנה לכל הזמן, ובכל תחילת יום מסחר מכריזים על הערך העדכני שלו. קביעת השער היא פעולה מורכבת במיוחד, והיא נקבעת לפי מספר רב של משתנים.

קביעת שער החליפין

באופן רשמי, קביעת השער נעשית על פי בנק ישראל, והוא האחראי הבלעדי אליה. עם זאת, הבנק לא יכול לקבוע את השער כאוות נפשו, והוא נאלץ להתחשב בגורמים רבים, כך שההשפעה שלו על השער בפועל היא חלקית בלבד. גם אחרי קביעת השער, חשוב להבין שיש שני סוגי שערים חשובים. הפער בין השערים הללו לא תמיד נראה מאוד משמעותי, אולם בעסקאות גדולות הוא בהחלט כזה.

רלוונטי: 

מה זה שער יציג?

כאמור, בנק ישראל הוא זה שקובע את ערך השער, ובכל יום, השער אותו קובע בנק ישראל נקרא השער היציג. זהו למעשה השער הרשמי, אך חשוב לדעת שיש מקרים שבהם לא השער הזה הוא זה שקובע את הערך של המטבע הזר. השער היציג משמש בעיקר את מי שמבצע המרה של מטח, כאשר ערך המטבע ייקבע לפי השער היציג. עם זאת, ישנו סוג אחר של שער אותו כדאי להכיר.

קראו עוד:

שער העברות והמחאות

חלק ניכר מהפעילות הפיננסית מתבצע באמצעות העברות בנקאיות וצ'קים. כל עוד העסקה מתבצעת בין שני צדדים שמשתמשים באותו מטבע לא אמורה להיות משמעות לשער החליפין, אולם המורכבות מתחילה כאשר העסקה נעשית בין שני צדדים שלא משתמשים באותו מטבע. במקרה הזה נכנס לתמונה משתנה חשוב שנקרא שער העברות והמחאות.

השער הזה הוא שער שמחייב את מי שמבצע עסקה שמעורב בה מטבע חוץ, כאשר העסקה נעשית באמצעות העברה בנקאית או צ'ק. השער הזה מפורסם באתרים של הגופים הפיננסיים השונים, מתוך הבנה שהם אלו שזקוקים אליו. השער הזה יכול להיות שונה מהשער היציג, לאור העובדה שבעסקאות הללו אין כסף מזומן שעובר מיד ליד אלא רק העברה שמתבצעת בין חשבונות בנק.

רלוונטי:

לסיכום, ההבדל בין שער חליפין, שער יציג ושער המחאות

בעולם המטח, שני המושגים החשובים הם שער יציג ושער העברות והמחאות. בעוד שהשער היציג הוא השער הרשמי שנקבע על ידי בנק ישראל, שער העברות והמחאות מבטא את הערך הנוכחי של המטבע הזר, ערך שעלול להשתנות בכל כמה דקות. הרלוונטיות של השער הזה היא בעיקר עבור מי שסוחרים בצורה פעילה בבורסה, ויכולים להפיק רווחים נאים מתנודות בשער הזה.

רוצים לקבל עדכונים לפני כולם?

מבטיחים בלי ספאם