כמה עולה קוב מים

בכל שנה אנחנו עוקבים בדריכות אחר מפלס המים בכנרת. ככל שיש יותר גשמי ברכה, כך אנחנו שמחים שהכנרת עולה ויש יותר מים לישראל. מנגד, כשהכנרת מתייבשת ואנחנו מתקרבים יותר ויותר אל הקו האדום ברור לכולם שצריך לחסוך במים כי ישראל מתייבשת.

על מנת לעודד צרכנים פרטיים להשתמש במים בצורה נבונה וחכמה, החליטה הממשלה לגבות תשלום על צריכת מים. במאמר זה מרחיב ונסביר על הנושא.

תוכן עניינים

תעריף קוב מים לצריכה ביתית

בכל המקרים בהם אנחנו משלמים על מים או משקאות, אנחנו משלמים את המחיר בהתאם לכמות הליטרים שאנחנו שותים. אך כאשר אנחנו מקבלים את חשבון המים, התשלום מחושב בצורה שונה לא על פי ליטרים אלא על פי קוב מים.

1 קוב מים שווה ערך ל- 1,000 ליטרים של מטר מעוקב מים. מכאן השם, קוב. החל מה – 1/1/2010 נקבע על ידי כללי תאגידי מים וביוב התש”ע – 2009, כי מחירו של קוב מים לתקופה של חודשיים ( כ – 60.83 ימים ) יקבע על פי 2 תעריפים:

תעריף מוזל ( המכונה תעריף 1 ) בסך של 7.897 ₪ ( המחיר כולל מע"מ ) לצריכת מים עד 7 קוב.

תעריף גבוה ( המכונה תעריף 2 ) בסך של 14.492 ₪ ( המחיר כולל מע"מ ) מעל 7 קוב.

*מחירי המים עלולים להשתנות ולהיות לא מדוייקים. תאריך עדכון אחרון: פברואר 2024.

קריאה נוספת: כמה כסף יש בעולם?

איך מחשבים עלות מים?

מחיר המים לצרכנים פרטיים מחושב בהתאם לשני משתנים:

  1. מספר הנפשות בבית – חשוב לדווח לתאגיד המים באיזורכם על מספר הנפשות בבית על מנת לוודא שחשבון המים שנשלח אליכם נעשה על פי חישוב נכון.
  2. גובה צריכת המים – במידה וצריכת המים לחודשיים היא עד 7 קוב מים, מחיר המים יהיה מספר הנפשות כפול מחיר קוב מים 1 ( תעריף מוזל ). אך במידה וצריכת המים היא מעל 7 קוב, יתווסף על חישוב התעריף המוזל גם התעריף הגבוה.

על מנת להבין טוב יותר את חישוב מחיר המים, נציג דוגמא: משפחה בת 3 נפשות שצרכה 5 קוב מים במהלך חודשיים, תשלם סך של 23.69 ₪. אך במידה והיא תצרוך 7.5 קוב מים, החשבון שלה יעמוד על סך של 38.18 ₪.

רלוונטי: כמה עולה קוט"ש?

מי קובע את תעריפי המים?

תעריפי המים נקבעים על ידי רשות המים לישראל.

זוהי מועצה ממשלתית למים וביוב הפועלת מתוקף סעיף 124 טו לחוק המים, התשי"ט – 1959. החל מה –  1.1.07 מועצת רשות המים היא הסמכות הקובעת את הכללים והחוקים בכל הקשור למדיניות והגבייה בנושאי מים וביוב. בין תפקידי של רשות המים לישראל ניתן למצוא:

  • קביעת תעריפי מים לשימושים שונים
  • פיקוח והסדרת משק המים בישראל
  • קביעת תקנות והגבלות על מנת לשמור על איכות המים
  • פיקוח על תאגידי המים השונים ורשויות המים האיזוריות
  • ועוד

רלוונטי: כמה לתת לחתונה?

מי יכול לקבל הנחה על תעריף המים ומה צריך לעשות בשביל לקבל?

כדי לקבל הנחה על תעריף המים, יש מספר קבוצות אוכלוסייה שזכאיות להנחה:

  1. קשישים – אזרחים ותיקים מעל גיל פרישה זכאים להנחה של עד 20% על תעריף המים. יש להמציא תעודת זהות המעידה על גיל הפרישה וטופס בקשה.
  2. נכים ואנשים עם מוגבלות – אנשים עם למעלה מ-40% נכות רפואית זכאים להנחה של עד 25%. יש לצרף אישורים רפואיים התומכים בכך.
  3. משפחות מרובות ילדים – משפחות עם 4 ילדים או יותר זכאיות להנחה של עד 20% על תעריף המים. יש להמציא תעודות לידה של הילדים.
  4. מקבלי קצבאות – הזכאים לקצבאות הביטוח הלאומי כגון הבטחת הכנסה, זכאים להנחה של עד 50% על המים.

כדי לקבל הנחה, יש לפנות לרשות המים המקומית שמספקת את השירות, עם המסמכים הנדרשים. *אחוזי ההנחה לא מדוייקים ועלולים להשתנות מעת לעת

איך אפשר לחסוך בתשלום המים?

כדי לחסוך בתשלום עבור מים, ניתן לנקוט במספר צעדים:

  1. התקנת מתקנים חוסכי מים – התקנת מתקנים כגון ראשי מקלחת חסכוניים, ושילוב מכלי הדחה דו-כמותיים יכולים לצמצם משמעותית את צריכת המים.
  2. איתור ותיקון דליפות – דליפות מים, גם אם קטנות, יכולות לגרום לבזבוז משמעותי של מים ולחיובים גבוהים. כדאי לבדוק בקפדנות את מערכת המים לאיתור דליפות.
  3. הקפדה על שימוש יעיל – ניתן לחסוך במים על ידי סגירת ברזים בזמן צחצוח שיניים או סבון ידיים, המתנה למלא כלי כביסה ומדיח כלים לפני הפעלה ועוד.
  4. בחירת צמחייה חסכונית במים לגינה – בחירת צמחים הדורשים השקיה מועטה יכולה להקטין משמעותית את צריכת המים להשקיית הגינה.
  5. התקנת מערכת איסוף מי גשם – שימוש במי גשם להשקיית גינות וניקיון יכול אף הוא לתרום לחיסכון במים.

 

רוצים לקבל עדכונים לפני כולם?

מבטיחים בלי ספאם