שער יציג או שער רציף?

מסחר במטבע חוץ הוא חלק מרכזי בפעילות הפיננסית בישראל. השוק בישראל אינו מספיק עצמאי, מה שאומר שהדולר, האירו ועוד שלל מטבעות זרים משפיעים בצורה ניכרת עליו. אם אתם רוצים להמיר מטבע זר, או לבצע עסקאות שבהן יש מרכיב שמשלב מטבע זר, חשוב שתכירו את ההבדל בין שני שערי החליפין, השער היציג והשער הרציף. כאן נספר לכם עליהם.

תוכן עניינים

מה זה שער חליפין?

שער חליפין הוא מדד שקובע כמה מטבע זר שווה ביחס למטבע המקומי. השער הזה רלוונטי עבור מי שרוצה לקנות מטבע זר, לבצע עסקה מול גורמים במדינות זרות, לייבא או לייצא סחורה וכל דבר שדורש מכם שימוש במטבע שאינו השקל החדש. הקביעה של השער הזה נעשית באופן בלעדי על ידי בנק ישראל, אולם הבנק אינו קובע את השער לפי רצונו.

למען האמת, אפשר לראות בבנק ישראל את מי שמכריז על שער החליפין, בעוד שבפועל מה שקובע את ערכו של המטבע הוא המצב בשוק הפיננסי בעולם, בו ישראל לא מהווה שחקן מרכזי. העובדה שבנק ישראל קובע את השער אחת ליום מובילה למצב שבו יש שני שערים שאותם צריך להכיר.

רלוונטי: 

מה זה שער יציג?

השער הראשון נקרא שער יציג, והוא השער האחרון שבנק ישראל קבע. ביום המסחר הבא, טרם הקביעה של השער החדש אנחנו יכולים להיות רחוקים מנקודת הקביעה האחרונה, ועדיין, השער האחרון הוא השער היציג.

קראו עוד:

מהו שער רציף?

כאמור, בנק ישראל קובע את השער היציג אך למעשה בכל רגע נתון יש מספר רב של גורמים שיכולים להעלות או להוריד את ערכו של המטבע. השער היציג אמנם מבטא את הערך האחרון שאותו בנק ישראל קבע, אבל כל אחד מבין שייתכן שברגע מסוים זהו כבר לא הערך הנכון של המטבע. כדי לדעת מה ערכו הנוכחי של המטבע אנחנו זקוקים למדד אחר, וזהו השער הרציף.

השער הזה מבטא את הערך הנוכחי של המטבע הזר. השער הרציף חשוב בעיקר עבור מי שמבצעים עסקאות בבורסה במטבע חוץ ורוצים לתפוס את הנקודה שבה המטבע נמצא בשיא או בשפל שלו. התחשבות בשער היציג בלבד עלולה להוביל להפסד, שכן היא לא מבטאת את הערך של המטבע ברגע שבו ביצעתם את העסקה. בסופו של דבר הרווח או ההפסד על העסקה ייקבעו לפי הזמן בו היא בוצעה, כך שהשער הזה הוא מה שבאמת חשוב לכם לדעת.

רלוונטי: ההבדל בין שער יציג, שער העברות והמחאות

 

לסיכום: מה ההבדלים ביניהם?

שער חליפין הוא למעשה הערך של זר ביחס למטבע המקומי, אך חשוב לדעת שישנם שני סוגי שערי חליפין. הסוג הראשון הוא השער היציג, שנקבע על ידי בנק ישראל בכל יום. השער הזה מבטא את הערך של המטבע בנקודת הזמן שבו בנק ישראל קבע אותו, אך לאור התנודתיות הרבה של השוק, השער הזה עלול להשתנות בכל כמה דקות. השינוי הזה בא לידי ביטוי בשער הרציף.

רלוונטי:

רוצים לקבל עדכונים לפני כולם?

מבטיחים בלי ספאם